skov 17 a

Luther ville også have plantet et træ!

Præsten og reformatoren Martin Luther, der er grunden til at vi har den kirke vi har i dag, blev engang spurgt, hvad han ville gøre, hvis han fik at vide, at jorden gik under i morgen. Hvortil Luther skulle have svaret: så ville jeg plante et træ!

Lørdag den 28. oktober  fik cirka tyve mennesker hygget og plantet cirka 50 træer i Kollerup Præstegårdsskov. Det er gamle sorter – æble og blommetræer – som vi kan glæde os til at spise af engang. Vi tror måske nok ikke jorden går under, men der er uro i verden. At plante et træ er, at tro på og insistere på, at der er en fremtid trods alt.

Allehelgensaften tirsdag den 31. oktober 1517 – var det at Luther hængte de 95 teser op på en kirkedør i protest imod afladshandelen i den katolske kirke – at man kort fortalt skulle betale kirken for at få en kortere tid i helvede! Dengang troede man altså vitterligt på, at penge var løsningen, også når det gjaldt Guds kærlighed. Luther lærte de kristne, at det passer ikke – Guds kærlighed er betingelsesløs.

Og jeg tror, at det er derfor, at Luther ville plante et træ uanset om alt tydede på, at det hele gik ad hekkenfeldt til! Der er altid en fremtid. Der er altid et håb.

skov 17cskov 17 b
skov 17 d

CIMG3314

"Lysningen" blev indviet.

Så blev pladsen i præstegårdsskoven indviet af 87 mennesker. Der var tale v. Jørgen Antonsen, hyldest til dem, der har arbejdet frivilligt og så blev den røde snor klippet af Andrea Meier og Malthe Graversen. Derefter var der pølser og brød til alle. Det officielle navn for pladsen blev "Lysningen". Dommerpanelet faldt for forslaget, da det er det stedet tidligere er blevet kaldt og fordi det gerne skal give lys og oplysning for dem der kommer - om det er privat, med skolen eller ved et af kirkens arrangementer.

Hilsen Skovudvalget.

SKOV-PROJEKT I PRÆSTEGÅRDSSKOVEN

Kollerup-Vindelev menighedsråd råder over i alt 15,8 ha skov og ønsker at gøre skoven til et aktiv i lokalområdet.
Vi ønsker at etablere to shelters – og bålhusområde i Kollerup Præstegårdsskov, og det vil ske ved inddragelse af både frivillig arbejdskraft og professionel arbejdskraft. Det vil være menighedsrådet, der står som ansvarlig for projektet og dets videre drift.

Vi vil gerne medvirke til at inddrage området til et mere aktivt udflugtsmål for lokalområdet – herunder ikke mindst områdets skoler, børnehaver og højskole.

Ved at kombinere shelterpladser med et rummeligt bålhus, vil pladsen ikke alene kunne tilbyde overnatningspladser i naturen; men også tilbyde rammer, der kan gøre pladsen mere bredt anvendelig til både undervisnings- og andre formål – men her nok primært rettet mod børn og unge.
Kollerup Skole vil løbende blive inddraget i dette, da Kollerup Skole har vist interesse i at bruge området pædagogisk og til undervisning.

Menighedsrådene har modtaget penge fra både VEjle Provsti, Jelling Sparekasse og Friluftsrådet til etablering af shelters og bålhytte.

DEN 22.-24. AUGUST SKAL DER BYGGES I PRÆSTEGÅRSDSSKOVEN!

Det er nu så vidt, at shelters og bålhytte kan sættes op i præstegårdsskoven. Det vil ske henover én weekend, nemlig den 22.-24. august. Menighedsrådet håber at mange – gerne nogen med håndelag til sømpistol og motorsav, men også nogen til at hjælpe med mad og løse mindre opgaver - har lyst til at være med til arbejdet. Der er et team af professionelle håndværkere, der er arbejdsledere henover weekenden, og som vil introducere til diverse arbejdsopgaver. Og der vil være forplejning ved Ebbe i passende omfang!
Man skal tilmelde sig ved at ringe eller skrive til Jørgen Antonsen fra skovudvalget på 40153036.

INDVIELSE
Indvielse af bålhytte og shelters bliver onsdag den 10. september efter fyraftenssang. Hvis man ikke kan nå at komme til fyraftenssang kl. 17.00 i kirken, kan man møde op på pladsen i skoven kl. 17.45 og der vil menighedsrådet være vært ved et let måltid.
Kan man ikke den dag, er man velkommen til at deltage, når hele Kollerup Skole dukker op dagen efter – torsdag den 11. september kl. 10 og indvier deres nye ”klasselokale”. Der vil være en sang og et pølsehorn! (Er der nogen, der brænder for at bage nogle pølsehorn til den lejlighed så send en mail til Birgitte Møldrup BRM@KM.DK)

Derefter er skoven og dens faciliteter til fri afbenyttelse for alle, der kan lide at være i naturen, og som kan rydde op, når de går igen. Praktiske oplysninger og information om, hvor pladsen ved bålhytten er ”optaget” vil fremover fremgå af hjemmesiden www.kollerupkirke.dk. Rigtig god fornøjelse! Hilsen Skovudvalget (Jørgen Anthonsen, Ebbe Denert og Jesper Kyed)

NAVNEKONKURRENCE
Hvad skal pladsen hedde?
Skovudvalget synes at vores nye plads i skoven skal have et navn, der er mere mund-ret end ”pladsen med shelters og bålhytte i Kollerup præstegårdsskov”
Alle må indlevere forslag til brm@km.dk senest den 3. september og skovudvalget vil så udvælge det bedste forslag, som vil blive afsløret ved indvielserne den 10. og 11. september. Man vinder æren!

PRÆSTEGÅRDSSKOVENS VENNER

Der er etableret gå/cykle og løbesti i skoven. Det er lokale kræfter, der har stået for det med Jürg Meier (75870430) i spidsen. Der er oprettet en facebook-gruppe: "via vita kollerup", hvor man kan orientere sig og spørge til stien.

Mellem 15.marts og 15. maj er et mindre stykke af stien spærret, da den røde Glente skal have mulighed for at yngle på sin forettukne plads. Der står et skilt i hver ende af det aktuelle stykke, og man bedes køre/gå af alternative stier.

rød glente

præstegårdsskoven træ i hjul