PRÆSTE OG SOGNEHISTORIE 4
PRÆSTEHISTORIE 5
Vi er nu kommet ind i 1800-tallet, hvor vi får mere fyldestgørende og farverige beretninger overleveret om vore sognes præster. Præstehistorien denne gang handler om Arrild Brøchner, sognepræst 1812-46, og hans relationer til Blicherslægten.
Arrild Brøchner afløste provst Grønlund som pastoratets præst den 22. april 1812, 33 år gammel, og kom til at sidde i embedet til sin død 34 år senere. Han blev født den 21. marts 1779 som den yngste i en (hel-) søskendeflok på 12 i Spentrup præstegård ved Randers, hvor faderen, Hans Pedersen Brøchner, var præst Det er sikkert en lokalitet, som er mange bekendt på grund af digteren Steen Steensen Blicher og dennes slægt, en slægt, som også Arrild Brøchner fik tilknytning til på flere måder. Arrild Brøchners far blev ved sin død i 1780 afløst af P.D. Blicher (præstesøn fra vores nabolag Gaurslund), som var farbror til Steen Steensen Blicher. Som det var almindeligt dengang, giftede P. D. Blicher sig med præsteenken og blev således Arrild Brøchners stedfar. Inden vi lader Blicher-familien hvile lidt, skal det da lige som et kuriosum nævnes, at da Arrild Brøchners mor døde, giftede P.D. Blicher sig omkring1807 som 55-årig med den kun 15-årige Ernestine Berg, den Ernestine, der som 17-årig giftede sig med Steen Steensen Blicher. Efter sigende havde Ernestine på sin første mands dødsleje lovet ham at ægte nevøen. Steen Steensen Blicher kom 1825 til Spentrup som præst. Arrild Brøchner blev som barn undervist hjemme af sin stedfar, indtil han kom i øverste klasse i Randers lærde skole. Samme år, han blev færdig der, tog han det, der nu hedder
studentereksamen med bedste karakter, og i 1799 tog han teologisk embedseksamen med samme karakter. De følgende 12 år var han 2 forskellige steder privatlærer, inden han 1812 blev kaldet til Kollerup-Vindelev pastorat.
Der var ikke så livligt i Kollerup præstegård i Brøchners 34 år der, som der må have været i hans barndomshjem. Han forblev ugift, og en søster, Johanne Dorthea Brøchner, der ligeledes var ugift, holdt hus for ham indtil sin død i 1838. Hvem der derefter kom til at stå for husførelsen, vides ikke. Brøchners kirkelige indstilling var præget af det 18. århundrede, altså oplysningstidens tanker om fornuftens indvirkning på religionen.
Digteren Ludvig Holberg var en af dem, der formidlede de nye tanker fra udlandet. Den sunde fornuft var for ham det middel, man skulle anvende, når man ville tilegne sig de religiøse sandheder, og kernen i religionen var moralen. Sjællands biskop Balle var selv præget af den ældre oplysningsteologis overbevisning om, at der bestod den fineste overensstemmelse mellem fornuften og den kristne åbenbaring. Han udgav i 1798 den evangelisk-kristelige salmebog, som klart gengav oplysningstidens kristendom. Denne salmebog fik Brøchner indført i pastoratet i 1838. Han har selv anført, at “kun 3 i Kollerup var derimod, men ganske vist et større antal i Vindelev”. I løbet af 1800-tallet opstod der rundt omkring i landet nogle “gudelige vækkelser” blandt folk, der ikke brød sig om oplysningstidens indstilling.
Blandt vores pastorats lægfolk begyndte der en sådan vækkelse i 1835, en vækkelse der først og fremmest fandt fodfæste i Vindelev sogn. Dette vil jeg berette om senere.
Brøchner var uhyre vellidt. Johannes Evald Tang Kristensen (søn af den kendte folkemindeforsker) giver Brøchner dette smukke eftermæle: “Ved sit velvillige sind mod alle, sin godgørenhed mod de trængende vandt og bevarede han almindelig kærlighed i og udenfor sin embeds kreds”. Men Brøchner beskrives også som en original. Lærer Jensen (lærer i Hygum 1858-1900) har i sine optegnelser om egnen fortalt: “Brøchner gik altid til fods til sit annex (Vindelev), fordi han havde en forpagter, der til stadighed forsøgte at vælte med ham for at blive fri for at give ham befordring”. Derefter forsøgte Brøchner at ride til annexet. Men det gik åbenbart heller ikke altid godt. Engang standsede hesten op midt under turen og gav sig til at græsse. Brøchner kunne ikke få den i gang igen og måtte stå af og gå, “da dyret havde bidt sig fast i græsset”. Men heller ikke det at gå var uden problemer. Brøchner var forfærdelig bange for gæs og gik langt udenom dem.
Det kan måske have givet omveje i ny og næ. Tilbage til relationerne til Blicher-familien. Som nævnt stammede Brøchners stedfar, P.D. Blicher, fra præstegården i Gauerslund.
En bror til ham og til Steen Steensen Blichers far, blev præst i Gaurslund efter disse tre brødres far. Denne “præste-bror” i Gaurslund blev gift med Arrild Brøchners søster, Ane Marie Brøchner. Derved opstod et direkte slægtsskab mellem præstefamilierne i Gaurslund og Kollerup præstegårde.
I en artikel i Vejle Amts Årbog 1969 om St. St. Blichers slægt på Vejleegnen skriver den tidligere nævnte Johs. E. Tang Kristensen: “Når St. St. Blicher på sine rejser er kommet på disse egne, har han uden tvivl ikke alene opsøgt den gamle farbror med familie i Gaurslund, men han har også aflagt besøg i Kollerup præstegård nord for Vejle”.
Arrild Brøchners søster og svoger i Gaurslund præstegård havde 9 børn og huslærer. I en 3-årig periode var denne en ung lærer, Chresten Jensen Kousgaard, fra Skjern. Han blev senere gift med en søsterdatter til præstefruen (og til Arrild Brøchner). I 1836 blev han, 34 år gammel, lærer i Vindelev skole. Og Arrild Brøchner og han søster i Kollerup præstegård fik således i deres sidste leveår slægtninge i pastoratet.
Vindelev fik ifølge tidligere nævnte lærer Jensen en god lærer i “den unge, opvakte og fremskridtsvenlige Chresten Jensen Kousgaard”. Han var interesseret og vidende og havde efter datidens forhold et meget betydeligt bibliotek bestående af bl.a. en omfattende bogsamling af religiøs, kirkehistorisk indhold samt en ikke ringe og velvalgt del af sin tids skønlitteratur. Han fulgte med et vågent øje, hvad der rørte sig i tiden. Han efterlod sig en større samling aviser med artikler om vigtige politiske og historiske emner fra ind- og udland. Lærerparret fik i deres tid i Vindelev 2 sønner. Den yngste, Arild Brøchner Kousgaard (født 1849), er sandsynligvis opkaldt efter “vores” præst.
Hvorvidt der stadig er efterkommere af Blichers og Arrild Brøchners slægt på Vejleegnen, får stå hen i det uvisse. Selv efterlod Arrild Brøchner sig ingen efterkommere. Brøchner efterlod sig en række prædikener. En del af dem befandt sig tidligere i Evald Tang Kristensens samling på Vejle Museum.
PRÆSTEHISTORIE 6
I sidste kirkeblad (marts 2011) fortalte jeg om pastor Brøchner, der efter 34 år som sognepræst døde i embedet i 1846. Denne gang handler det om efterfølgeren, B.G. Scheving, der var vores sognepræst de følgende 13 år, 1846-59.
Benedikt Gudmundsen Scheving var født på gården Haga i Islands vesteramt den 12. april 1807. Hans far var sysselmand - dvs. beklædte sysselmandsembedet i et syssel, der var en administrativ enhed i amtet, indtil han på grund af det besværlige embede med ringe løn og en voksende børneflok måtte opgive hvervet og etablerede sig som købmand.
B. G. Scheving var blevet undervist i humaniora af sin far og en aldrende stiftsprovst, til han 17 år gammel kom i den lærde skole, hvor undervisningen foregik de 8 af årets måneder. De 4 sommermåneder beskæftigede eleverne sig med landvæsenet, fiskeri eller handel. 1827 kom han 20 år gammel på universitetet i København. På grund af bryst-og øjensvaghed med et længere sygeophold på Island kom Scheving først i gang med det teologiske studium i foråret 1831, og 2 år efter blev han teologisk kandidat. Efter at have arbejdet for biskop Münster i København, blev han i april 1836, 29 år gammel, af kong Frederik den 6. kaldet til sognepræst for Rømø og ordineret i Ribe domkirke. Samme år i november giftede han sig med den 18-årige Caroline Vilhelmine Henriette Neumann fra Ribe, hvor hendes far var kancelliråd, postmester og gæstgiver (kroejer).
Med sig til Rømø havde parret fru Carolines 39-årige moster, jomfru Kristine Jensen, som også senere fulgte med til Kollerup. Hun har sandsynligvis fungeret som husfaktotum, en hjælp for den unge præstefrue, der året efter brylluppet fødte parrets første barn. 5 børn blev det til på Rømø: Emma Haldora i 37, Martha Maria i 39, Haldora Gudmundine Petrine i 43 og Elise Cathrine i 45. I 1846 kom der en dreng, Gudmund Bjarnason og i 47 endnu en: Adolph Vilhelm.
I august 1846 kaldte kong Chr. den 8. Scheving til sognepræst for Kollerup og Vindelev menigheder. Med et ungt præstepar på henholdsvis 39 og 28 år og 5 børn i alderen 9-0 år samt en mere året efter blev der igen – efter 34 år med en ugift præst og hans søster - liv i præstegården. Præstegården husede derudover foruden den ovennævnte moster (kaldet tante) også 1 lærerinde til præstebørnene, 3 tjenestepiger samt 4 ugifte karle.
Desværre har vi ikke noget billede af præstefamilien. Fru Caroline beskrives af husets lærerinde som meget høj og med et blomstrende udseende. Og lærer Jensen, der kom til Hygum i 1858, siger om hende, at hun var flink, dygtig, elskværdig og smuk. Hvad angår pastorens udseende har jeg ikke kunnet finde noget udsagn. Men ud fra beskrivelser af hans væremåde forestiller jeg mig ham som en stor noget buldrende mand i en islandsk stortrøje (i hvert fald til hjemmebrug).
Om Schevings embedsførelse ved vi ikke meget. Dog fortæller referatet af en bispevisitats foretaget i 1850 af Ribe Stifts daværende biskop Daugaard, at den konfirmerede ungdom var veloplyste i sin salighedssag. Men så var der lige lidt med kirkebogsføringen: Der stødtes på et par uoverensstemmelser i navne mellem præstens og kirkesangerens duplikat, hvilket biskoppen mener ved strengere konferering forhåbentlig ville kunne undgås i fremtiden. I øvrigt skriver han, at kirkebøgerne er ført med megen orden. Det vi ellers ved om Scheving har vi fra den ovennævnte lærer Jensen i Hygum. Han fortæller, at Scheving altid kom præcist til kirken, hvilket åbenbart ikke var en selvfølge dengang. Det var småt med kirkegængere, og læreren, der også var kirkesanger, og præsten, ventede ofte ved indgangen til kirken. Kom der så én til, sagde Scheving: ”So Jensen, nu er vi tre, nu kunde vi begynde”.
Men der var også problemer. Med Scheving i embedet fik folk for alvor noget at snakke om. Som nævnt havde Brøchner haft SINE uskyldige særheder, som den original han var. Med Scheving var det langt alvorligere. Han var drikfældig og tumlede ofte beruset rundt på egnen og i Vejle til fods eller til hest efter aftenlige besøg.
Som præst havde Scheving opsyn med skolevæsenet. Da lærer Jensen kom til Hygum, kendte de 120 børn i skolen ikke meget til hverken disciplin eller lærdom. Skolen beskriver han som gammeldags og ramponeret, og gode lærebøger var der heller ikke. Det beskæftigede Scheving sig ikke med. Han havde, som lærer Jensen siger ”andre interesser”. Ganske vist kom Scheving ofte til skolen, men det var, når børnene havde fået fri – og så skulle han have tevandsknægte (te med brændevin). Når de var drukket, foreslog Scheving, at de skulle gå op til sognefogeden, O.C. Olesen på Damgård. Der fik de et par glas vin, hvorefter pastoren sagde: ”har De ikke noget varmt vand, denne vin er for kold for min mave.” Så måtte Frederikke, sognefogedens kone, i gang med at varme vand til ”halve teer”, der ikke just var for afholdsfolk. Ofte skulle Scheving hjælpes eller ledsages hjem, når han havde været på ”udflugt”. Ved et besøg på en gård ved Hvolgårds skov, havde Scheving igen fået rigeligt at drikke og skulle hjemad på sin hest. Stedets karl trak hesten frem. Det lykkedes Scheving at komme op på hesten, men for at holde balancen, lagde han sig forover på hesten og slog armene om dens hals. En tilstedeværende præstekollega, som var nervøs for at lade Scheving ride alene hjem og derfor lod sin skimmel sadle for at følge med ham, greb efter ham, fordi han var bange for, at Scheving skulle falde af hesten, sagde:” Hvordan er det dog De rider, Scheving; sid da ordentlig op”, hvortil Scheving svarede:” So rider man alle tider i Island”. Da de nåede til Vindelev, ville Scheving ind til lærer Kougsgaard og have øl, fordi han var blevet tørstig. Præstekollegaen var ked af det, fordi det vakte opsigt. Omsider fik han Scheving med hjem og sørgede for, at han kom indenfor stakittet i Kollerup præstegård. – Og lærer Jensen har mange flere beretninger af den slags, også fra Schevings næste embede, hvor det ikke lader til at være gået bedre i den henseende.
Scheving fik embede i Nr. Lyndelse på Fyn i 1859 efter 13 år i vores pastorat og blev der til sin død i 1877. I Nr. Lyndelse løste en del sognebørn sognebånd til en nabopræst. Om det har noget med hans livsførelse at gøre vides ikke. Det kan også have været på grund af hans forhold til de gudelige vækkelser, som jeg omtalte i sidste kirkeblad. De var stærke på den egn, og Scheving var mildt sagt ikke enig med dem – heller ikke dem, der rørte sig i vores pastorat i hans tid her. Så han og forgængeren Brøchner havde samme holdning i den sag. Dog gik Scheving i sin embedstid her ind på at konfirmere de børn, der hørte til den nye vækkelse og gik i Schmidts nye friskole i Vindelev, efter Pontoppidans katekismus , som ”de vakte” brugte. Som ligeledes nævnt vil disse religiøse brydninger blive omtalt i et senere kirkeblad.
Men først mangler der en historie om Kollerup præstegård i familien Schevings tid, nemlig historien om ”Slavedagen” den 29. marts 1849. Om denne dramatiske dag har præstefamiliens knap 17-årige lærerinde berettet på årsdagen 49 år senere. Beretningen følger i næste kirkeblad.
PRÆSTEHISTORIE 7
Slavekrigen i Kollerup præstegård.
Slavekrigen blev varslet i begyndelsen af Treårskrigen 1848-51. Dagen den 29. marts 1848 blev kaldt slavedagen og siden ”gale onsdag”. Den dag gik der i Jylland rygter om, at tugthusslaverne i Rendsborg var blevet sat på fri fod af oprørerne i Slesvig-Holsten, og nu drog de hærgende op gennem Jylland med ild og sværd. Og rygterne gik, at de allerede var i nærheden af Jelling. Der blev stor opstandelse. Den senere lærer Jensen i Hygum gik på det tidspunkt på Jelling seminarium. Han fortæller, at der var et voldsomt hurlumhej, og forvirringen var stor. Lærere, seminarister og børn løb ud af skolen og seminariet, ligesom andre beboere i og uden for byen for ud af deres huse og gårde. Kirkeklokkerne ringede og mænd drog af sted med alskens våben, hø-grebe, leer, stave og gamle geværer, nogle med bajonetter, for at gå imod slaverne. Kvinder og børn stod skrækslagne og grædende tilbage.
Rygterne bredte sig rundt omkring på egnen og nåede naturligvis også Kollerup præstegård. Der boede, som beskrevet i sidste kirkeblad , familien Scheving (1846-59), pastoren og hans kone med nu 6 børn, konens tante samt tjenestefolk. Blandt dem var den dengang knap 17-årige lærerinde, Sine, der på årsdagen 50 år senere beskrev slavedagen i Kollerup præstegård. Sine var på det tidspunkt gift Godskesen, var etatsrådinde og boede i København. Hun stammede fra Vejle, en by hun syntes havde været spændende, og hvor der skete en masse. Livet i Kollerup forekom hende ret begivenhedsløst. Derfor var hun nærmest oplivet, da rygterne kom om de undslupne slaver. Bange var hun ikke. Det var til gengæld andre i præstegården.
Om morgenen på slavedagen var Sine lige begyndt på sin undervisning af børnene, da døren pludselig blev slået op på vid gab, og den ellers så blomstrende præstefrue stod ligbleg i døråbningen: ”Slaverne i Rendsborg er sat i frihed! De er i Jelling på vejen hertil – alle kirkeklokker ringe!” Alle sprang op og lod bøger være bøger. For Sine lød det som et eventyr, og hun så i tankerne en vild skare i sorte og grå slavekapper komme stormende ind i præstegården, mens fodlænkerne af jern klang ved deres hurtige løb. Fruen vendte hurtigt om, og alle for i hælene på hende ud i haven, hvor en sølvkaffekande, flødekande, skeer og lignende værdigenstande blev gravet ned i et stort hul, der så straks fyldtes med jord, som de trampede godt til.
Nu måtte der på handles på anden vis. Scheving var taget af sted for at slutte sig til den tapre skare, der skulle slå slaverne tilbage. Resten af gårdens beboere, præstefruen, børnene, tanten med det 3 måneder gamle barn på armen, Sine og de øvrige tjenende ånder, styrtede af sted ud på vejen for at komme i sikkerhed andetsteds. De fandt et lille hus på marken, hvor der boede en enke. Der mente de at være i større sikkerhed end hjemme. Der sad de så i et lille rum, hvor de knapt kunne røre sig, sammenkrøbne og uhyggelige til mode.
Derhjemme stod præstegården altså tom og frit tilgængelig for slaverne. Pludselig kom præstefruen i tanker om alle deres fine ”klæder”, som naturligvis også måtte skaffes af vejen – men hvordan? Præsten, som ville hjem og se hvordan det stod til med familien, fandt dem i enkens hus. Han havde et godt råd med hensyn til at gemme klæderne: Det tøj, de gerne ville redde, skulle pakkes ind i lagner og stoppes ned i rævegravene, der fandtes i præstegårdsskoven. Altså blev de, der var lettest til bens, dvs. de to tjenestepiger og Sine, beordret hjem til præstegården for at få dette ordnet. Ingen af de andre tænkte på, hvor stor en fare, disse 3 piger var i, hvis slaverne rent faktisk kom. Og efter Sines udsagn tænkte pigerne heller ikke selv på det.
De skulle nogle gange frem og tilbage mellem præstegården og skoven for at få alle bylterne gemt væk. Og på vejen mødte de flere gange folk, der kørende i skarpt trav var på vej hjemmefra for at skjule sig hos nogle andre. Det blev også fortalt, at to hold herregårdsfolk krydsede hinanden. Familien fra herregården Bøgelund mødtes med familien fra herregården Haughus. De standsede hver især, for man kunne jo ikke køre forbi hinanden uden at drøfte dagens begivenheder. Det gik så op for herskaberne, at de hver især var på flugt til hinanden. De kunne så godt se det lidt grinagtige i situationen, og begge familier vendte om og kørte hjem igen for at være i sikkerhed hos sig selv.
Tilbage i det lille hus hos enken blev de mere og mere opskræmte, som dagen gik. Sine kunne se ud af vinduerne, at der var en konstant færdsel af folk med økser og spader, bøsser og sabler. Pludselig kom en mand ind i huset og fortalte, at nu stod Vejle i brand. Præstefruen måtte styrke sig på Hoffmannsdråber – det samme trængte Sine til, da hendes mor jo boede i byen. Præstegårdsbeboerne var udmattede, og det samme var nok enken. Mad havde de ikke fået hele dagen, tiden sneg sig af sted, og alle var fortsat urolige og modløse. Men slaver så de ikke noget til.
De kunne jo ikke blive hos enken, men turde de gå hjem? Så kom præsten hjem i sognet igen, nu med de forløsende ord, at slaver var der ingen af, ingen steder var der noget som helst tegn på, at de ville komme, og Vejle havde slet ikke været i brand. Så nu slog befrielsens time for den stakkels enke og for præstegårdens beboere, der i raskt trav begav sig hjemad ubeskriveligt sultne, så kokkepigen kom i fuld sving, straks de var inden for døren. Forhåbentlig havde de også taget enken med til et godt måltid mad. Men inden de fik noget at spise, måtte de 3 unge piger igen over i præstegårdsskoven for at hente tøjbylterne hjem. Det kunne jo blive regn, og det kunne datidens fine klæder ikke klare. Og heldigvis var rævene ikke gået ombord i det særegne bytte.
Lidt efter lidt var det altså gået op for præstegårdens beboere, og velsagtens for andre på egnen og masser af mennesker rundt om i Jylland, at det hele havde været falsk alarm.
Hvordan rygterne om slaverne overhovedet var opstået, har man vist aldrig fundet ud af.
Annegrethe Løwendahl
PRÆSTEHISTORIE 8
Lægmandsbevægelsen i Kollerup-Vindelev pastorat.
Jeg vender nu som lovet tilbage til vores sognepræst 1812-46, Arrild Brøchner, fordi der på det tidspunkt var et lægmands-oprør i gang mod den kristendomsopfattelse, som havde afløst pietismen, der var en bibelsk kristendom med sin vægt på fromhed og den levende, personlige tro. Vi var kommet ind i oplysningstiden som ændrede kristendomsopfattelsen. Nu blev der lagt større vægt på den menneskelige fornuft og mulighed for at tænke selv. Det betød kort og godt, at Bibelens autoritet og kristendommens krav om at være menneskets eneste mulighed for frelse begyndte at vige. Denne oplysningstidens kirkelige indstilling var Arrild Brøchner præget af.
Mod denne nye fornufts-religion, der betød skole- og kirkereformer, som mange mennesker ikke brød sig om, startede en religiøs, folkelig vækkelsesbevægelse, hvor almindelige mennesker, ”den lille mand”, almuen for første gang satte sig op mod de kirkelige autoriteter. Det blev til de gudelige vækkelser, lægmandsbevægelsen, de gudelige forsamlinger - forskellige navne for den samme, fælles sag.
Hele denne vækkelsesbevægelse, der kom til at blomstre rundt omkring i landet, begyndte på egnen mellem Horsens og Vejle, med én mand, tjenestekarlen Peder Frandsen i Uldum, der i sin soldatertid i Randers havde gennemgået en pietistisk omvendelsesproces, som han nu følte sig forpligtet til at forkynde. Ved hans og venners møder lød kravet om bod, anger og omvendelse i et nyt liv i forsagelse af musik, dans, kortspil og andet verdsligt. Han gjorde heftige angreb mod alle uomvendte ”djævelens børn”, som fulgte kødets lyst og gik den brede vej til fordømmelsen. Han kaldte sognepræsten og hans kolleger for sjælemyrdere og ikke sjælehyrder. Om de nye lærebøger, som skal omtales senere, sagde han, at de viste vejen til helvede. Der dannedes flere grupper på egnen, som kaldte sig ”de vakte”. I 1824 slog flere af ”de vakte” sig sammen og indgik en højtidelig pagt med Gud og hinanden i et forbund, hvor de ved deres underskrift forpligtede sig til at tage afstand fra fornuft-kristendommens tale om det enkelte menneskes dyd og moral som en frelsesvej. De erklærede at nåden var den eneste vej til frelse og at det var nødvendigt at vidne om dette budskab samt holde sig til ”Guds rene ord og Luthers lærdom”. Ved den lejlighed blev DE STÆRKE JYDER TIL. Dette navn menes at hentyde til deres stædighed og fastholden af deres meninger. Det var en pietistisk forkyndende bevægelse, der også havde rødder i den Lutherske ortodoksi.
Denne vækkelsesbevægelse var som nævnt et religiøst oprør først og fremmest mod reformer i kirke og skole: I 1798 kom oplysningstidens ”Evangelisk-kristelig Psalmebog”, der afløste Kingos salmebog, der var blevet autoriseret i 1699. Den nye salmebog var moderniseret, sproget gjort moderne og salmerne gjort kortere, så de hurtigere kunne synges. På den måde mente mange, at salmernes indhold og mening gik tabt, så salmerne blev værdiløse. Det kom til salmebogs kamp, de såkaldte ”Sangerkrige” flere steder, hvor præster og en del af menigheden sang efter den nye salmebog, og ”protest-grupper” mødte op i kirken for samtidig at synge efter Kingos salmebog, som ”De stærke Jyder” insisterede på at beholde.
Som nævnt indførte Arrild Brøchner i 1838 evangelisk-kristelig salmebog og anførte, at kun tre i Kollerup var imod det, ”men ganske vist et større antal i Vindelev”, hvor lægmandsbevægelsen fik en vis udbredelse.
Et stridsmål gjaldt også katekismerne. Inden oplysningstiden havde man anvendt Pontoppidans katekismus i skolen og som grundlag for konfirmand-oplæringen. Den blev nu afløst af ”Balles lærebog”, en ny katekismus. Også her insisterede ”De stærke Jyder” på at beholde den gamle katekismus.
Indflydelsen fra ”De stærke Jyder” bredte sig længere syd-vest fx over til Grejs-Sindbjerg. I 1834 var der de på stedet kommet en hjælpepræst, Mau, til sognepræsten pastor Olsen, der ikke var begejstret for vækkelsesbevægelsen. Det samme gjaldt i øvrigt præstestanden i al almindelighed. Men Mau var grebet af vækkelsesbevægelsen og skriver bl.a.: ”Der fandtes intet alvorligt christeligt Liv, da jeg i Efteraaret 1834 kom i Huset hos Pastor Olsen for at assistere ham med at prædike og bestyre de verdslige sager. Den korte tid, jeg var der, prædikede jeg næsten hver søndag, og medens Kirkerne plejede at stå næsten tomme, fordi ingen gad høre Olsens Pølsesnak, strømmede Folk i Hundredevis til Kirkerne for at høre det levende Guds ord at forkyndes”. Han nævner, at han de sidste to søndage, han var der, havde over 1000 kirkegængere fra 13 forskellige sogne. Deriblandt var der sognebørn fra vores pastorat, hvor en del unge i foråret 1835 gik i kirke hos Mau og om efteråret til forsamling hos den ”vakte” gårdejer, Jens Jørgensen, i Uldum. Blandt de unge var hans bror Morten, der var tjenestekarl i Vindelev. Samme år oplyses, at et par husmænd i Kollerup havde fået børn konfirmeret i Rårup (på ”De stærke Jyders” egn) på grundlag af Pontoppidans katekismus.
Efter Mau var rejst fra Grejs-Sindbjerg, var der ca. 50 ”vakte” i disse sogne. De dannede i 1835 en ”Missions Forening af Almuens Folk”. I 1836 sluttede ”Christne Bønder” fra Vindelev sig til den forening.
En lægprædikant, som måske er mange bekendt, Peter Larsen Skræppenborg fra Dons, optrådte i første halvdel af 1800-årene ved de gudelige forsamlinger rundt om på landet. Han holdt i sommeren 1837 en andagt i Vindelev og derpå med deltagelse af 8-10 personer fra Fløjstrup en større forsamling sammen med Mau på tidligere omtalte Jens Jørgensens gård – en forsamling, der søgtes standset af sognefogeden og medførte en retssag. Det forholdt sig nemlig sådan, at en forordning fra 1741 forbød lægfolk at holde større religiøse forsamlinger. Det var statskirkens forsøg på at bremse disse lægmandsbevægelser. Egentlig forsamlingsfrihed kom der først med grundloven 1849.
Fra den følgende tid – altså også efter Arrild Brøchners indførelse af den nye salmebog - er der flere vidnesbyrd om vækkelsesoprøret i vores pastorat. 7 fra Vindelev og 1 fra Kollerup underskrev 1839 en ”adresse” mod ritualændringer. 16 fra pastoratet sluttede sig i 1842 til en DMS afdeling (Det Danske Missionsselskab stiftet i 1821), og i 1843 blev en husmand fra Vindelev anholdt som kolportør for Peter Larsen Skræppenborg.
Først med grundloven 1849 blev der foruden forsamlingsfrihed ligeledes religionsfrihed. To lokale mænd, der begge hørte til vækkelsesbevægelsen og var venner, var med i Den grundlovgivende Forsamling fra 1848, nemlig Anders Hermandsen fra Sandvadgård i Sandvad og ovennævnte Jens Jørgensen, der fra 1947 boede i Bøgballe.
Vækkelsesbevægelsen fik oprettet en friskole i Vindelev. Den vil jeg fortælle om i næste kirkeblad.
Vækkelsesbevægelsen, der var startet og blev ledet af almuens egne folk, blev en livskraftig bevægelse, der dog i midten af 1800-tallet splittedes i to bevægelser: De missionske og grundtvigianerne, der kom til at stå skarpt overfor hinanden.
Artiklen her om vækkelses- og lægmandsbevægelsen er langtfra fyldestgørende.
Er der interesse for at vide noget mere om vækkelsesbevægelsen, og har man adgang til internettet, er der en masse at hente der. Under søgeordet ”de stærke Jyder” kan der læses om de nævnte salmebøger, om hvor man søgte om at beholde og bruge Kingos salmebog, om forskellen mellem Pontoppidans katekismus og Balles Lærebog (5 væsentlige punkter), salmebogskampen. Endvidere kan man læse om Den grundlovgivende Forsamling og om Anders Hermandsen og Jens Jørgensen. En stor del af det er skrevet af A.P. Nørgaard, Vindelev.
I Svundne Tider, vores lokalhistoriske forenings årsskrift, nr. 12 fra 2009 kan man læse om Den Grundlovgivende forsamling – og i årsskrift nr. 1 fra 1998 kan man læse om Vindelev Missionshus, som jeg ikke har omtalt her, men som på det tidspunkt havde eksisteret i 100 år.
Jeg vil også nævne en bog, som er nem at gå til: Martin Schwarz Lausten ”Kirkens historie i Danmark”. Den er udgivet af Landsforeningen af Menighedsrådsmedlemmer i 1999.
PRÆSTE- OGSOGNEHISTORIE 9
Vindelev friskole
Som nævnt i sidste kirkeblad ville De stærke Jyder ikke acceptere den nye, oplysningsprægede katekismus (Balles lærebog) eller den nye evangelisk-kristelige salmebog, men ville beholde den gamle katekismus (Pontoppidans forklaring) og Kingos salmebog og have deres børn undervist og konfirmeret på grundlag af disse bøger. Dette betød, at de ikke ville have deres børn i den almindelige skole, men ville undervise dem selv. Det kunne de ikke bare sådan uden videre få lov til. Frederik 6., der var enevældskonge (den sidste af slagsen) bestemte som sådan over skolevæsnet. Han blev til sidst så træt af stridighederne og den civile ulydighed, at han 1839 gav efter for presset og gav dem lov til selv at undervise deres børn i private friskoler. I alt blev der fra sidste halvdel af 1800-tallet til begyndelsen af 1900-tallet oprettet 13 ”opvakte friskoler” i sognene mellem Horsens og Vejle. En af disse friskoler kom til at ligge i Vindelev.
Som tidligere nævnt var lægmandsbevægelsen på egnen stærk fra midten af 1840´ne. Det skyldtes ikke mindst en mand ved navn P. H. Schmidt fra Vodder i Sønderjylland. Han var læreruddannet i Snedsted 1841. Han blev på foranledning af bl.a. tidligere omtalte Jens Jørgensen i 1844 hjælpelærer i Holtum og privatlærer for dennes børn. Schmidt virkede som lægprædikant og tog del i egnens forsamlingsliv, ikke mindst i Vindelev (der grænser op til Holtum i Sindbjerg sogn). De vakte hér opfordrede ham i 1846 kraftigt til at blive privatlærer for deres børn. En ansøgning blev i foråret 1847 sendt til Vindelev sogneforstanderskab om oprettelse af en privatskole. Sogneforstanderskabet var betænkelige ved ”den stærkt tiltagende ortodox kirkelige Retning i Menigheden” og nærede frygt for, at en sådan skole ville få for stor tilslutning. Men skolen blev bevilget. Schmidt købte sig en lille ejendom i Vindelev, hvor han flyttede til med sin familie. Her oprettede han en skolestue og startede samme forår skolen op med 30 børn. Skolen i Vindelev adskilte sig fra de andre vakte friskoler ved, at ikke kun de vaktes børn havde adgang, men skolen var åben også for ”ikke-troende”. Tidligere omtalte pastor Scheving, der jo var vores sognepræst 1846-59, gik ind på at konfirmere børnene i Vindelev kirke på grundlag af ”Pontoppidans forklaring”. I årene 1848-60 fik 16-17 familier i Vindelev, 1 i Kollerup og 7 i Sindbjerg deres børn konfirmeret på dette grundlag. Præsten i Sindbjerg ville nemlig ikke konfirmere børnene efter Pontoppidan og Kingo.
Undervisningen i Vindelev friskole var meget ensidig. Den bestod næsten udelukkende af udenadslære af katekismen ”Pontoppidans forklaring”, af bibelhistorie og Kingos og Brorsons salmer. Til indøvelse i skrivning brugtes forskrifter, som indeholdt bibelsprog og salmevers. Til regning brugtes en regnebog, ”Cramers regnebog”. Regning var det eneste fag på skolen, der ikke kunne henregnes under betegnelsen ”gudelige øvelser”. Der undervistes således ikke i historie eller naturhistorie. Ingen lærebog var tilladt, hvis indholdet ikke ligefrem handlede om ”kristelige ting”. Undervisningen i Vindelev friskole har sandsynligvis ikke adskilt sig fra den i de øvrige vakte friskoler.
Undervisningen foregik hver anden dag året rundt. De dage Schmidt ikke underviste i Vindelev, underviste han i friskoler i Bøgballe og Sindbjerglund. Blandt andet vedrørende disse tre skoler har der fundet en brevveksling sted mellem Schmidt og Anders Hermandsen på Sandvadgård, som hørte til de vakte.
Det første brev har Schmidt skrevet fra ”Vindelev Biskole” den 7.maj 1847, sandsynligvis lige efter skolens start:
”Hvad skolegangen i min Skole angaar, da blive denne, om Gud vil, saaledes: I Vindelev hver mandag, torsdag og fredag i Sommer. ”På grund af helligdage i foråret følger så nogle afvigelser, og han nævner, at i to dage efter himmelfartsdagen skulle han ”om ske” begynde med skolen i Lund (Sindbjerglund). Han slutter brevet med ønsket om Guds Fred for Hermandsen og hans hus. Men forinden roser han et par af Hermandsens børn: ”I øvrigt glæder jeg mig ved den Bekjendtskab, jeg i dag har gjort med dine tvende, som jeg tror, ret flinke og lærevillige Børn”.
Det andet brev, vi har kendskab til, stammer fra den 19. april 1853. her kalder han skolen ”Vindelev Privatskole”. I dette brev begynder han med Hermandsens børn: ”Tak for dine små Piger. Flinke Børn faar jeg nok Plads til. Hvad dine to smaa Drenge angaar, da kommer der vel ingen af dem til Examen i Aar, og derfor travler det vel ikke med deres Skolegang paa denne Side Mai. Dog, om du selv synes derimod, skal jeg ikke gøre Indvending. Men endnu som før, har jeg uordentlige Børn i min Skole, hvilket forvolder mig tit Bryderier, som du nok kan forestille dig.” Han fortæller, at Vindelev-disciplene får fri næste dag (torsdag), fordi han skal til Bøgballe og undervise. Det plejer han ellers om fredagen, men da er det bededag. Disse ture til Sindbjerglund og Bøgballe forgik til fods. Men det var jo almindeligt på den tid.
Man kan ”på nettet” under ”De stærke Jyder” læse brevenes fulde længde samt en artikel om ”Privatskolerne i Sindbjerglund og Vindelev” , begge forfattet af A.P. Nørgaard, Vindelev.
Efter oprettelsen af Vindelev Friskole deltog Schmidt fortsat i forsamlingsbevægelsen på egnen, også som leder og arrangør af forsamlinger. Senere begyndte ”De Grundtvigske Vildfarelser” at gøre sig gældende anført af Peter Larsen Skræppenborg, der ellers havde tilhørt de vakte pietister. Og der opstod splittelse indenfor vækkelsbevægelsen. Den pietistiske fløj udskilte sig midt i 1850´erne. Schmidt holdt fast ved den pietistiske arv, og det må antages, at han heri støttedes af de fleste vakte. Overfor dem stod en mindre, grundtvigsk orienteret kreds anført af Morten Jørgensen. Han var ellers en af de unge fra Vindelev, der tidligere var blevet vakt efter at have hørt den pietistiske hjælpepræst Mau i Sindbjerg. Han var karl i Vindelev på det tidspunkt og i øvrigt bror til den omtalte Jens Jørgensen fra Holtum. Dette skrev jeg om i Præstehistorie 8 i sidste kirkeblad. Morten Jørgensen fandt sig en kone i Vindelev og blev senere gårdmand i Fløjstrup. I 1860 er han desuden sogneforstander og nu 52 år gammel.
I 1864, da Schmidt var 48 år, sluttede han sin lærergerning, og Vindelev friskole blev nedlagt efter knapt 20 år. Til gengæld var der omkring 1865 en grundtvigsk friskole i Vindelev. Efter fratrædelsen i Vindelev beskæftigede Schmidt sig udelukkende med landbrug. I 1865 overtog han en gård sammesteds, og 1880 blev han gårdejer i Jelling, hvor han døde i Jelling 1884. Der lever stadig efterkommere af P.H. Schmidt her på egnen.
I Højskolebladet fra fredag den 27. januar 1893 skriver ”en landsmand i Amerika”, F.M. Kristensen, Denmark, Kansas, om Vindelev friskole og sin tid som elev der 1853-60. Denne beretning vil blive bragt i uddrag i det næste kirkeblad.
Annegrethe Løwendahl
(kirkeblad juni. 2009)
Præstehistorie 2
(Kirkeblad sept. 2009)
Præstehistorie 3
(Kirkeblad dec. 2009)
Præstehistorier 4
(Kirkeblad dec. 2010)
præstehistorie 5
(kirkeblad marts 2011)
præstehistorie 6
(kirkeblad juni 2011)
Præstehistorie 7
(kirkeblad sept. 2011)
Præstehistorie 8
(kirkeblad marts 2012)
Præstehistorie 9
(kirkeblad juni 2012)
Kollerup og Vindelev Sogne, Sognepræst Birgitte Rosager Møldrup - brm@km.dk - Tel. 75 87 15 28 - Mob. 26 46 12 85 - Kollerupvej 9A