logo_ny.png
Kollerup Kirke, Hygumvej 70, 7300 Jelling

Folkekirkemedlemmer: 409 Indbyggere: 475

Personale fælles med Vindelev Sogn. Se under PERSONALE

Den hvidkalkede romanske kirke i Kollerup er bygget i 1200-tallet og blev i middelalderen indviet til Sct. Nikolaj, som har været en af de mest populære helgener i kristenheden. Sct. Nikolaj er også helgen og beskytter for de vejfarende. Kirken har haft en central placering, idet Kollerupvej og Hygumvej udgør en del af den gamle Skanderborg-Ribevej, kendt fra folkevisen om Valdemar Sejrs ridt til den døende Dronning Dagmar i Ribe.

Kollerup kirke har gennem tiden haft flere ejere, bl.a. Brandbjerg og Skovgård og tårnrummet har i sin tid været gravkammer for familien Brochdorf på Brandbjerg.
Gravstenene ligger nu ude på kirkegården og er blevet restaureret for få år siden.
Kirken var i privat eje helt indtil 1930, hvor den blev afhændet til menighedsrådet.

Kollerup kirke har en 3-fløjet Maria-altertavle, som efter Refor-mationen blev lagt på kirkeloftet. I begyndelsen af 1900-tallet blev den taget til nåde igen, og ved en stor restaurering i 1950-51 blev Maria figuren, samt de 4 små figurgrupper, afrenset for farve og indsat i et trefløjet alterskab, fremstillet efter gammelt forbillede.

I 2007 fik kirken et nyt tag og i 2009 gennemgik kirken en stor indvendig renovering hvor der blev lagt nyt klinkegulv, man fik nyt varmeanlæg og loftet blev malet, ligesom stolestaderne fik nye farver og nye hynder.
Kollerup kirke har siden Reformationen hørt sammen i et pastorat med Vindelev kirke, hvilket også fremgår af de gamle præstetavler, som begynder i 1534.

Kirken er åben for besøgende alle ugens dage fra 8-17

FW.14.12.09

Tilmeld nyhedsbrev

kirker.png